Mercury Living Presence Aufnahmen (Schallplatten) auf SACD verfügbar!

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joegreat
Stammgast
#1 erstellt: 03. Sep 2004, 08:42
Liebe Anhänger der guten allten Stereo-Technik!

Nun ist es soweit: Ein Highlight der Analogtechnik hat seinen Weg in die Moderne gefunden!

Die Guten (eigentlich sehr guten!) Klassik-Aufnahmen aus der Ende 50er/Anfang 60er Ära von Mercury unter dem Tiel "Living Presence" sind als hochwertige Digital-Überspielungen auf SACD verfügbar.

Ach welche Freude als ich die Dinger gestern in meiner Hand halten konnte!

Anbei ein Auszug von Pressartikeln welche sich mit dem Thema beschäftigen.

Falls jemand Interesse hat kann ich gerne die genaue Liste (mit Bestellnummern) posten damit ihr die Scheiben beim Musikhändler des vertrauens bestellen könnt...

LG & viel Spass!
Joe

PS.: Am Ende der Artikel ist auch ein Link zu den RCA "Living Stereo" (bekannter Mercury Nachahmer) Überspielungen auf SACD zu finden. Die kommen aber erst im laufe des Monats raus...


Mercury Living Presence auf SACD mit Hilfe der Emil Berliner Studios
17.08.2004

Die Decca Music Group wird im Herbst 2004 die legendären "Mercury Living Presence"-Aufnahmen auf SACD veröffentlichen.
Für das spezielle Remastering dieser Veröffentlichungen zeichnen die Emil Berliner Studios, insbesondere ihr Tonmeister und Remastering-Spezialist Andrew Wedman, verantwortlich.
Beim Remasteringprozeß wurden sowohl die Originalmasterbänder als auch die CD-Überspielungen, die Wilma Cozart Fine Anfang der 90er Jahre selbst gemastert hatte, herangezogen.
Die Mehrkanalfähigkeit der SACD ermöglicht es dem Hörer, die Aufnahmen auch in den originalen 3-Kanal-Versionen zu hören.
Außerdem wird es neben einer neuen SACD Stereo-Version – neu remastert von Andrew Wedman - auch die Stereo-Version der in den 90ern veröffentlichten CDs auf diesen SACD-Veröffentlichungen zu hören geben.

Original articel: http://www.emil-berliner-studios.de/de/news_single.php?news_id=50


Launch of Mercury Living Presence on Super Audio CD
August 13, 2004

PRESS RELEASE: The Decca Music Group, which owns the celebrated Mercury Living Presence classical catalogue, is proud to announce the imminent launch of Mercury Living Presence recordings on the new high-resolution digital audiophile format, Super Audio CD (SACD).

Mercury Living Presence continues to enjoy a special reputation as one of the most enterprising and prestigious labels in the history of classical recording, with many of its famous 50s, 60s and 70s recordings never leaving the catalogue. At the start of the 21st century, Super Audio CD has established itself as the preferred new high-resolution, multi-channel format, and offers the perfect new medium for revisiting and revitalising these unique recordings.

For the first time, these legendary 3-channel recordings become available in their full glory

Each Mercury Living Presence SACD offers several major advantages over the previous CD release. Firstly – and most excitingly – every SACD features a 3-channel (left, right and centre) transfer of the original 3-channel recording. This will be the first opportunity for Mercury Living Presence enthusiasts to hear their favourite recordings in their original 3-channel format. Secondly, every transfer is a direct DSD (Direct Stream Digital) analogue-to-digital transfer from the original analogue master tape. And, finally, every SACD includes a new DSD 2-channel stereo mix, as well as the original CD mix prepared by the label’s legendary producer Wilma Cozart Fine.

10 celebrated Mercury Living Presence recordings, featuring Antal Dorati, Byron Janis, Howard Hanson, Paul Paray, etc.

The first Mercury Living Presence SACDs will go on sale worldwide as early as Monday, 13 September (UK), and will include such landmark recordings as Antal Dorati’s complete Stravinsky Firebird with the London Symphony Orchestra, his recording of Respighi’s popular Ancient Airs & Dances with the Philharmonia Hungarica, American virtuoso Byron Janis in Rachmaninoff’s Second and Third Piano Concertos, Hungarian cellist Janos Starker’s definitive Bach Cello Suites, Frederick Fennell’s rousing disc of Sousa marches, Howard Hanson’s own interpretations of his first two symphonies, and the celebrated discs of Chabrier and Suppé from Paul Paray conducting the Detroit Symphony Orchestra.

Future Mercury Living Presence SACDs are planned to include Antal Dorati’s top-selling disc of Tchaikovsky’s 1812 Overture and the amazing disc of balalaika favourites from the Osipov Russian Folk Orchestra.


The story behind these new SACD transfers

As with the CD transfers in the 1990s, only original masters have been used for these new SACDs. For the transfers themselves, Saki Magnetics 3-channel heads (specially built for this series) were mounted on a Studer A80R _” or Studer A820 1” recorder. Both machines were substantially modified to optimise tape reproduction. The analogue-to-digital conversion was done exclusively via DSD, using dCS equipment. This combination of superior head construction, high quality electronics and transport, and direct-to-DSD conversion, results in a very high quality transfer: there is less risk of wow and flutter, a better signal-to-noise ratio, and because the signal path incorporates no transformers, there is less possibility of distortion. Throughout the entire process, repeated comparisons were made both to a playback of the original masters on an Ampex 300 machine previously belonging to Wilma Cozart Fine and to the original CD transfers which she herself produced. These original CD transfers are included on all Mercury Living Presence ‘hybrid’ SACDs (thus making the discs compatible with all existing CD players).

As with the CD transfers in the 1990s, the distinctive logo, livery and liner notes of the original Mercury Living Presences LPs have been retained for these new SACDs.

Original articel: http://www.sa-cd.net/shownews/26


Mercury Living Presence On SACD
By Jon Iverson

August 16, 2004 — Audiophiles and music lovers enamored of the legendary Mercury Living Presence series of recordings will have plenty to celebrate with a recent announcement from Universal Music Group (UMG).

UMG reports that the Decca Music Group, which owns the Mercury Living Presence classical catalogue, will release the recordings on SACD starting on September 13 in the UK. The company adds that each SACD release will feature a three-channel (left, right, and center) transfer of the original three-channel recording and a new DSD two-channel stereo mix, as well as the original CD mix prepared by the label's noted producer Wilma Cozart Fine.

With these discs, UMG claims that this will be the first opportunity for Mercury Living Presence enthusiasts to hear these recordings in their original three-channel format. The company also says that every transfer is a direct DSD (Direct Stream Digital) analog-to-digital transfer from the original analog master tape.

The first Mercury Living Presence SACDs will include Antal Dorati's complete recording of Stravinsky's Firebird with the London Symphony Orchestra, his recording of Respighi's Ancient Airs & Dances with the Philharmonia Hungarica, American virtuoso Byron Janis performing Rachmaninoff's Second and Third Piano Concertos, Hungarian cellist Janos Starker's definitive performance of Bach's Cello Suites, Frederick Fennell's disc of Sousa marches, Howard Hanson's own interpretations of his first two symphonies, and the discs of Chabrier and Suppé from Paul Paray conducting the Detroit Symphony Orchestra.

UMG says that future Mercury Living Presence SACDs will include Antal Dorati's interpretation of Tchaikovsky's 1812 Overture and the recording of balalaika favourites from the Osipov Russian Folk Orchestra.

The company states that, just like its CD transfers in the 1990s, only the original masters have been used for the new SACDs. The multi-channel tracks were mastered using Saki Magnetics three-channel heads (specially built for this series) mounted on Studer A80R or Studer A820 1" recorders, with analog-to-digital conversion done exclusively via DSD, using dCS equipment.

In its press release, UMG notes, "This combination of superior head construction, high quality electronics and transport, and direct-to-DSD conversion results in a very high quality transfer; there is less risk of wow and flutter, a better signal-to-noise ratio, and because the signal path incorporates no transformers, there is less possibility of distortion."

The company also asserts that repeated comparisons were made throughout the entire process to both a playback of the original masters on an Ampex 300 machine previously belonging to Wilma Cozart Fine and to the original CD transfers which she herself produced. Those original CD transfers are included on all Mercury Living Presence hybrid SACDs.

Stereophile's Kal Rubinson is planning a complete review of the Mercury Living Presence SACDs in an upcoming installment of his "Music In the Round" column. KR notes that he already has the first 10 of the similar series that BMG is creating from the original three-channel (or two-channel) masters of the RCA Living Presence classics and is putting those reviews in the next MITR column.

Original articel: http://www.stereophile.com/news/081604mercury/


Mercury Living Presence SACDs im Online Store:
http://store.acousti..._SACD&banner_id=1437


RCA Living Stereo SACDs im Online Store:
http://store.acousti...SACD&&banner_id=1430
wn
Inventar
#2 erstellt: 06. Sep 2004, 23:39
Habe ebenfalls die ersten 10 (11) SACDs erhalten. Mit einem Wort: Sensationell. Der 3.0 Mix schlägt die vorherige (sehr gute) Veröffentlichung auf CD, auf der SACD als Red Book Layer vorhanden, in jeder Hinsicht um Längen.
MLP Fans haben eh keine Wahl und anderen Musikliebhabern empfehle ich nachdrücklich einen Test.

- Gruß, Wilfried
joegreat
Stammgast
#3 erstellt: 11. Sep 2004, 16:48
Hallo Miteinand'!

Jetzt ist es soweit die RCA Living Stereo SACDs sind auch relased...
...und werden ab nächster Woche ausgeliefert (hab' vorbestellt)! Kann's kaum erwarten die Dinger meiner Hand-/SACD-Player zu legen!
Siehe dazu mein seperates Posting!

LG
Joe


[Beitrag von joegreat am 11. Sep 2004, 16:50 bearbeitet]
martin
Hat sich gelöscht
#4 erstellt: 11. Okt 2004, 15:44
Hi Wilfried,

ich habe also getestet Die Bach'schen Cello-Suiten mit Janos Starker und die Rachmaninoff Klavierkonzerte mit Byron Janis.

Die Cellosuiten gefallen mir außerordentlich gut. Äußerst plastisches, körperhaftes Klangbild mit hervorragender Räumlichkeit. Die 2-Kanal-Variante säuft diesbezüglich notgedrungen ab.

Bei den Klavierkonzerten kann man einen ähnlichen plastischen Klangeindruck vom Klavier erhalten, das Orchester bleibt aber flach und wenig differenziert.
Zum Vergleich habe ich eine rel. neue Einspielung mit der Grimaud auf CD verglichen: das Orchester klingt wesentlich transparenter und differenzierter.

Mein pers. Fazit: Die Jazz- und Klassikaufnahmen mit kleinen Besetzungen genügen auch zeitgemäßen Höransprüchen, die großorchestralen Aufnahmen gewinnen wenig durch den Mittenkanal, im Prinzip bleiben die Schwächen der 2-Mikrofon-Verfahren erhalten.

Grüße
martin
Benedictus
Inventar
#5 erstellt: 20. Okt 2004, 12:11
Hallo zusammen,
wo habt ihr die Mercury Living Presence SACDs her bekommen? Wo kann man die bestellen? Hab noch nichts gefunden.

Bis später,
Benedikt
martin
Hat sich gelöscht
#6 erstellt: 20. Okt 2004, 14:02
Hallo Benedictus,

ich habe meine von http://www.jpc.de

Grüße
martin
Benedictus
Inventar
#7 erstellt: 20. Okt 2004, 14:35
super danke, hab die 10 Titel schon gefunden! Ich bin mal auf die 35mm-Titel gespannt. Ich habe davon eine CD (Liszt), die ist schon verdammt gut.

Mal ne doofe Frage: Es heißt, diese Aufnahmen wären auf 35mm-Filmmaterial aufgenommen worden. Filme sind aber doch aus Zelluloid und nicht magnetisch? Oder gibt es tatsächlich 35mm Tonbänder?

bis später,
Benedikt
maddin2
Stammgast
#8 erstellt: 05. Apr 2011, 11:53
Hallo!

Spät aber doch: Ja, es gab 35 mm Magnetbandgeräte. Mit diesen arbeitete Robert Fine späterhin.

Zum Klang noch eine thepretische Information:
Als Wilma Cozart Anfang der 90er Jahre die ersten CDs abmischte, hat sie sich dabei am Klang der originalen LPs orientiert (eigene Aussage). Am schwierigsten war es, das "Zupfen" der Balalaikas zu digitalisieren, so dass es genauso original wie auf den LPs klang.

Man bedenke auch immer das Alter der Originalbänder. Bereits in den 50ern wußte man, dass eine Magnetaufnahme bereits in den ersten Stunden wichtige Detailinformationen verliert. Man hat daher versucht, innerhalb 5-8 Stunden nach Aufnahme bereits die Lackfolie zu schneiden.
(Quelle: Dietrich Brakemeier, Living Stereo)

Ich kann die Digitalmedien nicht beurteilen. Aber ich habe eine ganz herrliche Anzahl an Original-LPs der Mercury-Serie mit "FR" und "RFR"-Matritzen, von denen die meisten von George Piros mit dem Schneidkopf "P 17" geschnitten wurden.

Es ist nicht zu fassen, was diese Leute bereis Ende der 50er Jahre für audiophile Scheiben produziert haben.

Gruß Maddin


[Beitrag von maddin2 am 05. Apr 2011, 11:54 bearbeitet]
maddin2
Stammgast
#9 erstellt: 20. Apr 2011, 08:08
PS:
Die Dreikanal-Aufnahmetechnik diente lediglich dem "abgreifen" der mittleren Orchesterbereiche. Man wußte bereits vorher, dass man die Dreispurbänder auf Zweispur umschneiden würde und hat die Mikros dementsprechend platziert.
Von Mehrkanal-Wiedergabetechnik war man weit entfernt. Es war ja noch nicht mal klar, ob die "Stereo-Technik" überhaupt würde Fuß fassen können.
Ich glaube daher, dass diese Aufnahmen am Besten klingen, wenn man sie so hört, wie sie damals von den Technikern um Robert Fine "gedacht" waren: Zweikanalig in der Original-Abmischung.
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